Kunstschilder, acteur, muzikant

Hans Veen (MCMXLVIII) al jong begonnen met tekenen. Veel natekenen eigenlijk. Uit stripverhalen, Donald Duck, Robbedoes. Soms foto’s. Op de HBS, met een goeie tekenleraar, kwam een beetje inzicht bovendrijven, maar nog niet zo overtuigend. Het vreemde was dat er een andere tekenleraar rondliep die eigenlijk alles wèl goed vond wat de m’n klasgenoten deden, maar dat ik er nog niet aan toe was om dat ècht te kunnen waarderen. Ik bleef dus meer kopiëren.
Rond m’n dertigste, ik had nog wel eens geïnformeerd bij een kunstacademie maar die vonden me te oud (we kunnen u niet meer vormen), kwam ik in contact met een nogal eigenzinnige man die me wel wat wilde bijbrengen. Wat wil je schilderen, was de vraag. Een beetje als Rembrandt, stamelde ik. Je weet niet waar je over praat, antwoordde de meester. En dat was ook zo. Daar weer dat ambacht en vooral dat inzicht. Kijken hoe en waarom de grote schilders het zó gedaan hadden en niet anders. Gehoorzaam zijn aan je onderwerp, was zijn devies. Ontzettend veel geleerd. Aquarelleren en potlood. Mooie technieken. Hij wees me op Dürer, Constable en Turner. De grootmeesters op aquarelgebied.

Thuis m’n stinkende best gedaan op de Haas van Dürer. De leraar barstte in homerisch gelach uit.

“Je hebt een borstel geschilderd, haha.”  Ik kwaad. En dat was niet mijn enige “knoei”werk. Na een paar jaar vond ik dat ik aardig wat geleerd had. Nog eens die Haas onder handen genomen. Veel beter, want nu zag ik de gotische compositie en begreep beter de stofuitdrukking.

Belangrijk, voor mij althans. Compositie en stofuitdrukking. Dan blijk ik in de loop der tijd affiniteit te hebben met het fauvisme, die gekke tegenkleuren zoals groen en blauw en paars, maar wel passend, niet als truuk. En intussen in olie op een soort van olie-aquarelachtige manier af en toe. Veel losser inmiddels.

Hoe ga ik te werk? Foto’s en videootje maken, praten, goed kijken en onthouden. Paar keer terugkomen, weer praten. Kijken of je niks vergeten bent en je realiseren dat een gezicht iedere dag anders is maar toch hetzelfde. En dàt moet je er in leggen.

Verder ben ik aan het zoeken in de grafische/fantasie sfeer, zoals u kunt zien. Grote kleurvlakken en dikke lijnen, vaak een tikkie gerafeld voor de speelsheid. Japanse en Chinese interesse.

Rechtbanktekenwerk doe ik ook, sinds half jaren 90 voor RTL, NOS en SBS.